RahulR.reismee.nl

3 Epic weken van de bazen in Sri Lanka

Allereerst, let niet op de spelling. Dit is snel getypt, het voornaamste doel is dan ook om je op de hoogte te houden van onze avonturen.

Dag 1 Amsterdam 5 ºC > Negombo 25 ºC

Donderdag(23-01-15) avond was het dan eindelijk toch zover. De reizigers onder ons zullen het wel beamen, het bekende kribbelend gevoel dat je op vakantie gaat en niet weet wat je gaat meemaken. De onverwachte situaties/momenten/moeilijkheden zijn de leukste momenten waar je aan terug denkt en dat maakt zo’n reis zo leuk.

Gelukkig had ik dankzij de opper chef van lijsten: Sander wel te verstaan; alle benodigdheden op tijd ingekocht en was het donderdagavond alleen een kwestie van het afvinken van de inpaklijst en mijn backpack klaar zetten.

Met Sander had ik afgesproken dat ik vrijdag ochtend om 6h30 bij hem zou zijn zodat we vanuit hem om 7h00 zouden vertrekken. Zoals de meesten van jullie al weten, ik houd mijn traditie graag in stand en daarom was ik 15 min te laat bij Sander. De gebruikelijke buffertijd van een halfuur kwam daardoor zoals gewoonlijk niet in gevaar.

Ik ben dan ook benieuwd hoe dat gaat uitpakken tijdens onze vakantie, mijn motto: alles komt goed, lekker niet druk maken. Sander zijn motto: alles moet goed en strak geregeld zijn.

Sander’s zijn vriendin heeft ons vervolgens naar Schiphol gebracht. Steef, bij deze nogmaals bedankt!!! De reis naar Schiphol ging gelukkig snel, geen file en we waren binnen no time op het vliegveld. Altijd leuk om achteraf te horen dat het stuk waar je zojuist hebt gereden helemaal vast staat ;)

Eenmaal bij het inchecken bleek ik mijn privé telefoon kwijt te zijn. Ik maak me niet snel druk en ik had mijn werktelefoon bij waardoor ik het thuisfront nog prima kon bereiken. Dan maar geen facebook/twitter/ instagram de komende 3 weken!

Inchecken voor de vlucht van Schiphol naar Frankfurt verliep vrij snel waardoor we genoeg tijd hadden om nog snel een menu bij de Burger King naar binnen te werken.

In Frankfurt moesten we via de transferdesks onze boardingcards voor de vlucht naar Colombo regelen, na een kleine zoektocht en wat hulp eindigden we mooi op tijd bij de boardinggate.

De vlucht verliep vrij goed, redelijk comfortabel en goede maaltijden. Nergens last van gehad behalve van het feit dat mijn medereiziger om het halfuurtje anders moest gaan zitten omdat hij last had van zijn "stuitje". Gelukkig ken ik Sander al wat langer en weet ik dat alles ietwat met een korreltje zout genomen moet worden. Het eten was volgens hem ook niet van Michelin Ster kwaliteit, toch Sander?

Om niet geheel subjectief over te komen moet ik natuurlijk ook iets over mezelf vertellen. Na onze eerste welverdiende Sri Lankese maaltijd wat zowat half over me broek viel vond ik dat het tijd was om een schoonheidsdutje te doen. Een schoonheidsslaapje is voor mij zeer van belang. De verklaring voor het ongelukje met het eten: ik ben hindoestaans van afkomst en mijn mening is dat je rijst en kip makkelijker kunt eten met je vingers dan met mes en vork. Het smaakt in mijn ogen ook een stuk lekkerder.

Een aantal luidruchtige Sri Lankese mannen zorgden ervoor dat een flink aantal mensen zich hieraan irriteerden en hierdoor niet konden slapen. Ik zou Rahul niet zijn als ik deze mannen eens vriendelijk zou willen verzoeken om wat zachter te praten. Uiteindelijk werd ik zelfs door de vrouw naast ons bedankt voor mijn actie. Mijn eerste goede daad tijdens de vakantie was al verricht.

Bij aankomst in Colombo bij de immigratiedienst kreeg ik een Sri Lankanse simcard cadeau. Onze backpacks zijn goed aangekomen en we konden zo naar buiten. Na een flink bedrag te hebben gepind gingen we op zoek naar een taxi voor een goede prijs. Ik was blij dat ik i.i.g.mijn onderhandeling skills nog niet verleerd was. Na aankomst in het hostel in Negombo vielen we vrijwel direct in slaap.

Dag 2 Negombo (visserstad)

Het oorspronkelijke plan om bij te komen op het strand viel door de hitte al vrij snel in duigen. We besloten om het centrum van Negombo te bezoeken waar nog diverse kraampjes stonden en de laatste resten van de vismarkt nog werden verkocht. Met name de eerste dag hadden we moeite met de hitte en moesten we geregeld afkoeling zoeken.

'S avonds besloten we de plaatselijk Seafood op de proef te stellen in een restaurant dicht bij het hostel.

Tijdens het nuttigen van onze maaltijd werden we door een Duitse reiziger aangesproken die graag wilde weten hoe het eten smaakte en voor ik het wist, zaten de bestelde gamba's en rijst achter zijn kiezen.

In het verleden zou ik dat nog schokkend vinden en de beste meneer op zijn gedrag hebben aangesproken. De mensen met wie ik regelmatig om ga weten echter dat ik de laatste erg vrij bent geworden qua omgang met mensen en geloof in het vrije denken.

Zo bleek hij zijn baan opgegeven te hebben om rond te kunnen reizen en al inmiddels meer dan een jaar onderweg te zijn met reizen door India, Nepal, Myanmar. Indrukwekkend, maar als je dan ook nog hoort dat zijn geld bijna op is en dat hij dringend opzoek is naar een snel baantje, dan vraag ik me al of het de moeite waard is...

Dag 3 Negombo > Anuradhapura

Zondag zaten we om 6h30 in een Tuk Tuk. We zijn op weg naar venghoda, van daaruit pakken we de trein naar Anupuradarah. Ja, ook wij hadden in het begin moeite met het uitspreken van deze plaats.

Onderweg toont onze Tuktukchauffeur ons een aantal pekken waar theeplantages zitten en waar Ananas wordt verbouwd.

Ook hebben we te zien gekregen hoe rubber van bomen afgeschrapt wordt en verzameld wordt. Er zijn verschillende soorten rubber bomen en die bepalen voor welke eindproduct daadwerkelijk hiervoor gebruik zal worden gemaakt. (Banden, slippers enz…)

In de trein naar Venghoda zijn we goed afgezet. Sander & ik hadden een ticket vanuit Venghoda – Anupuradarah gekocht voor 250 Rupees. Eenmaal de trein ingestapt constateerde de controleur dat de klasse waarvoor we betaald hadden vol was. Vervolgens heeft hij voor ons 2 zitplaatsen naast elkaar weten te regelen. Hij liet hierbij het ticket van de ander persoon zien, we hebben netjes het resterende bedrag betaald. Tegen het einde van het treinrit merkte we de beste voorganger veel eerdere was vertrokken dan vanuit Venghoda (onze startstation). Dit zijn dingen die bij zo’n reis horen en dat moet je accepteren denk ik….

In Anuradhapurahebben we een coole Tuk Tuk weten te regelen die ons voor een goed prijs naar de belangrijkste plaatsen in Anuradhapura heeft gebracht. Tegen zonsondergang heeft hij de Tuk Tuk op een mooie plek geparkeerd waar we de gelegenheid hebben gekregen om uitgebreid foto’s te nemen. De plek was een soort meer met rotsen waar mensen kwamen relaxen terwijl anderen lekker aan het douchen waren of hun kleren aan het schoonmaken waren. Iedereen kan zijn eigen ding doen, dat mis ik soms wel in Nederland. Laat iedereen zijn eigen ding doen en probeer niet teveel denken wat andere mensen over je denken.

Dag 4 Anuradhapura > Polonnaruwa

Om 8 uur zaten we al in de bus naar Polonnaruwa; dit is een plek waar heel veel ruines en tempels van 800 jaren geleden nog intact zijn gebleven en toegankelijk zijn gemaakt voor bezoekers.

Eenmaal aangekomen bij de bushalte worden we door een schattige mannelijk chinees stel gevraagd om wat hulp aan hen te bieden, niet wetende dat we tot het einde van de dag met hen opgeschoten zitten. Ze wilden naar hetzelfde hostel gaan als ons en volgende ons dan ook nauw op de voet. Een kleine toelichting: ze konden geen Engels spreken noch begrijpen. Alle communicatie verliep via google translator!!!

We wilden een fiets huren en toen wilde ze ook een fiets huren en met ons vertrekken. In het begin was ik een beetje geïrriteerd maar liet dit al snel achter me. Voordat we de ruines bezochten hebben we gegeten bij een leuk restaurant in de buurt van ons hostel en dit leidde weer tot humoristische situaties. Zo begrepen ze niet veel van de menukaart en wezen naar plaatjes op het menu…Toen Sander en ik hen erop aanwezen dat ze iets soortgelijks zouden krijgen begrepen ze het niet helemaal. Whisky, Johny Walker begrepen ze echter wel en moesten hierbij lachen maar ze maakte wel duidelijk dat ze dat niet wilden drinken…Gelukkig beviel de spaghetti die ze besteld hadden goed en waren ze meteen klaar met eten.

De manier waarop ze aten wekte lachbuien op bij Sander. Ze zitten ongeveer 10cm van de tafel af en 5 cm van hun bord af. Ze slurpte alles naar binnen met de nodige eetgeluiden. Waar wij van kleins af leren niet te smaken tijdens het eten geldt in het hun cultuur dus blijkbaar niet. (No-offense aan mijn Chinese vrienden). In India is het vaak zo dat we na het eten een luid boertje laten, dit betekent in feite dat het eten goed is bevallen en dat je goed vol zit; niets onbeleefds dus. Ik moet toegeven dat ik mezelf af en toe erop betrap dat ik dit onbewust doe. Deze ervaring kan echter de boeken in en we zullen vaak hieraan denken als we spaghetti eten.

Na een goede maaltijd zijn we met zijn vieren op de fiets de verschillende ruïnes en tempels afgegaan en daarna zijn we terug gefietst naar ons hostel.

De volgende dag wilde we via Sigiriyai naar Dambulla gaan, waar we vanuit Dambulla de lokale bus willen pakken naar Kandy.

Na een onderhandeling die waarin we niet geslaagd waren om de prijs genoeg naar beneden af te dwingen besloten we maar te gaan eten. Omdat het al vrij laat was hebben we wat simpels in de buurt gegeten; een Kothu: mix van rijst, groenten en roti in hele kleine stukjes gesneden.

Tijdens het eten werden we een door een man onderbroken met de vraag of we via Sigiriyai en Dambulla naar onze volgende bestemming Kandy wilde afreizen. Na een mooie onderhandelingsprijs hebben we afgesproken dat we om 7h00 voor het restaurant zouden staan zodat we van daaruit naar Sigiriyai zouden gaan.

Sander & ik hadden achteraf een slecht onderbuik gevoel over het hele gebeuren. Hoe wist hij dat wij morgen via Sigiriyai en Dambulla naar Kandy wilde afreizen. Waarom wilde hij ons niet bij het hostel halen en waarom bood hij ons een zo goede prijs aan??

We vonden dat een beetje verdacht en gingen op zoek naar een andere optie. Uiteindelijk hebben we de eigenaar van het hostel gesproken en hij was bereid om ons via Sigiriya naar Dambullah te brengen. Wel voor een iets duurde prijs maar we hadden dit keer wel een betrouwbaar persoon. Omdat we zeer verstandige jongens zijn en onze levens ons zeer waardevol is hebben we dit weer goed weten te regelen. Onze ouders kunnen dus trots op ons zijn.

De persoon met wie de 1ste afspraak hadden was nergens meer te bekennen dus de enigste optie was om vroeg te vertrekken om een eventuele confrontatie te vermijden. (hostel en restaurant waren ongv. 75m van elkaar verwijderd. Gelukkig bleek er de volgende niemand voor het restaurant te staan en konden we door rijden naar Sigiriya.


De komende dagen zal ik onze avonturen van dag 4 t/m dag 10 vrij snel achter elkaar plaatsten. De middelen tot mijn beschikking zijn echter zeer beperkt...ik doe mijn best.

Fijne avond vanuit het mooie Merissa.

Reacties

Reacties

Ruud

Klinkt als een mooie reis die je niet snel zal vergeten! Dat is veel waard dus geniet er van!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!